Foto: ©PVDA

Vandaag voerde de PVDA actie voor het openhouden van de loketten in station Kontich-Lint
Kontich-Lint – Maandagmorgen voerde de PVDA actie voor het open houden van de loketten in station Kontich. Leden van de PVDA zetten de loketbediende in de bloemetjes met taart en lekkers. Ze vroegen de reizigers om een petitie te tekenen die van de NMBS vraagt om het sluitingsplan van loketten, waaronder die van Kontich-Lint en Mechelen-Nekkerspoel, in te trekken.
Begin februari maakte de NMBS haar plan bekend om een reeks loketten te sluiten. 44 zouden er voor de bijl gaan. De NMBS wil die loketten vanaf 1 maart nog maar op drie dagen openen, om ze op het einde van het jaar helemaal te sluiten.
Ward Coenegrachts, woordvoerder van PVDA-Zuidrand: “Met de PVDA vinden we dat een bijzonder slecht plan en vragen we de NMBS om het terug te draaien. We willen een goeie, kwalitatieve dienstverlening om te treinen. Daar is meer voor nodig dan gemakkelijk online of aan de automaat je ticketje te kunnen kopen. Daarom doen we met de PVDA een petitie voor het behoud van de loketten. Je vindt ze online op https://www.pvda.be/houd_de_loketten_in_onze_stations_open“
“In 2007 had de NMBS 208 loketten, na dit plan zijn er nog slechts 91. Op de drukst gebruikte treinas van België, tussen Antwerpen en Brussel, sloot station Hove in 2005, Mortsel Oude God in 2012 en Duffel in 2015. De vakbond spreekt niet voor niets van “permanente minimale dienstverlening””, zegt Coenegrachts. “Met de PVDA vinden we dat ook mensen die niet mee zijn met de online cultuur terecht moeten kunnen op openbaar vervoer. Ook je schoolabonnement of informatie over een busaansluiting moet je kunnen krijgen in je station. Er zijn zoveel zaken waarop de automaat geen antwoord heeft. Menselijke aanwezigheid is trouwens van enorm belang voor de veiligheid in de stations.”
“Specifiek voor Kontich-Lint, is de ontwikkeling van de AED Studios als nieuwe hotspot, met miljoeneninvesteringen in een van de grootste opnamestudios van Europa, vlak naast het station. Het is niet voor niks dat de locatie nu gebruikt wordt als vaccinatiecentrum voor de Zuidrand. Maar is het de bedoeling dat de tienduizenden mensen die er zullen naar toe komen allemaal met de auto komen? Of willen we zorgen voor een degelijk en kwalitatief openbaar vervoer?”
Persbericht: PVDA
Foto’s: ©PVDA
Foto: ©PVDA
